onsdag den 21. oktober 2009

Motion..ellers tak?


Vi kender allesammen det. Vi bør bevæger os mere, mindst 30 minutter om dagen men mange af os enten ikke har tid eller lyst til det. Også vil man hellere under tæppe med en polse Matador mix og se lidt fjernsynet i disse kolde måneder frem for at tage løbe sko på og komme ud af huset.
Vi har allesammen på et eller andet tidspunkt i livet gjort det, inklusiv migselv. Hvorfor gør vi det? Hvorfor siger vi nej til noget som angivelig siges at være så gavnlig for vores velvære? Jeg tror at, der kan være mange grunde men en af dem kan være at, man aner ikke hvor man skal starte hen? Hvilken type motion skal man tage? Er de pilates? Er det Yoga? Er det styrketræning? Er det løb? Er det calinetics?  Er det svømning? Er de bopy-pump?Aerobics? Hvad? Jeg tror at, alene det gør at, man mister lysten til at komme i gang og når man endelig vælge en motionstype, kan ske at man starter for hårdt og mister lysten hen ad veje eller er det noget, som ikke inspirerer én.  Skal man virkelig når et  højt vægt før man kan tage sig sammen og komme i gang?
jeg ved at, der kan være svært at få tingene til a hænge sammen, især når, man har små børn. Jeg har selv en dreng på 6½ år, så ved jeg hvordan det er men jeg mener at, man ikke behøver  at flytte et bjerg for at være sundt eller komme i form. En lille smule viljestyrke og selv opmuntring kan også gøre miraklen. Men behøver ikke at tage til træningscentre 3-4 om ugen for at få det bedre med sig selv men 1-2 gange kan også gøre en forskel.
Man kan også bruge tiden efter man har lagt børnene i seng til at motionere lidt på stuens gulv.
Jeg personligt, som det fleste, vil helst være fri for at motionere men jeg kan desværre ikke. Jeg har et ryg problem så motionen er et must. Jeg prøvede en del forskellige motionstyper og blev mange gange frusteret over at ikke blive inspireret af dem eller får det resultat, jeg gerne ville have. Hvis man ikke bliver inspireret af det motionstype man vælger, så har man heller ikke lyst til det. Efter en lange process med forskellige motionstyper og prøve dit or dat, fandte jeg endelig det motionstype som passer til mig og tak også været til min kiropraktor, en meget venlig og rar mand fra Canada.
Idag kan jeg sige at, jeg ved hvad der virker for mig og får gode resultater ud af det. Det er ikke bare 1 men en kombination af 3 motionstype, jeg har flettet sammen så jeg kan få det bedste ud af min tid i træningscenter. Og det har jeg gjort hel alene, uden personal træner, kun ved at bruge mine egne erfaringer og intuition og det research, jeg lavede i mange år, så jeg vidste hvad jeg kunne og ikke kunne gøre.
Jeg træner 1-2 gange om ugen og sommetider 3 gange, hvis omstændighederne tillader det. Min motionsrutine er :
.30 minutter løbetur på løbebånden. I se mig ikke løbe udendørs. Jeg bliver forvirret og mister greben.
.30 minutter styrketræning. Jeg styrketræner primært mine biceps, triceps, lår, indelår, hofter og ryggen.
.15 strækøvelser også er jeg færdigt.
Og det gør jeg 1-2 gange om ugen og desuden suplerer jeg det med 30 minutter Pilates derhjemme, på mit gulv, hved dag. Det var efter min kiropraktors opfordring at, jeg begyndte at tage Pilates fordi, jeg simpelthen ikke kunne klare mere at have så meget ondt i ryggen til daglig. Jeg plejede at have konsultation hos ham 2-4 gange om ugen og der er snart 3 siden jeg har set ham :-) så..både ming ryg og jeg er glade. Pilates e fantastisk og nemt og man får stærke interne muskler og en flot holdning.
Men husk...kost er også vigtigt hvis, man har til hensigten at tabe sig, så Matador Mix polse skal ud :-) Og husk også at trække vejret dybt. Sundheden er også andet end kost og motion, det er nemlig også om at foretage sig nogle dybe indånding og pust ud langsomt. Prøv det og mærke at efter et par dybe indåndinger, hvor meget energi man endelig få:-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar