tirsdag den 20. oktober 2009

Den vigtige D




Så er efteråret kommet. Jeg elsker efteråret. Denne årstid bringer os så mange smukke farver kontraster og en skarp sol. Nogle dage er der bare bidende koldt om morgenen, når man skal ud af døren og det er også mørkt men i løbet af dagen, bryder solen igennem de tykke skygger og vi får nogle fantasktiske, smukke dage..Hurra for det.


Men, men,men..der kommer også de mørke tider og de betyder ingen sollys og sollys er meget vigtigt for menneskers helbred. Den har nemlig den vigtige D, dvs D-vitamin. Vi har allesammen hørt om det før men der er mange som ikke ved hvor, vigtig den egentlig er.


Jeg kan huske at , jeg ikke havde det så godt sidst år på dette tidspunkt, var lidt nedtrykket, ondt i musklerne, rastløs. Jeg gik til min læge som tog blod prøve for at se, om der var noget i vejen og voilá...min D-vitamin niveau var under det normale. Hun forslog at, jeg skulle tage en D-vitamin tilskud og det gjorde jeg. Jeg købte det på apoteket men syntes egentlig at, den dosis der var på flasken var alt for lidt, kun 5 mikrogram. Jeg troede ikke at sådan en så lille dosis ville virke så jeg begyndte at undersøge mere om D-vitamin og fandte ud at, D-vitamin, ifølge eksperterne, angivelig siges til at være god for en række lidelse og at ifølge en undersøgelse fra Vejle Sygehus klinisk biokinisk afdeling, er masser danskere i D-vitaminunderskud.


.80pc af vores D-vitamin får vi fra solen, men fra oktober til april står solen får lav til, at strålende kan ramme huden.


.Der er D-vitamin i bl.a. mælkeprodukter, æg, fede fisk.


.D-vitaminmangel forbindes med muskelsvaghed.


.D-vitamin både regulere optagelsen af kalk og påvirker frigørelsen af hormon, som har betydning for kroppens evne til at opbygge muskelvæv.


.D-vitamin er fedtopløselig, dvs den skal indtages sammen med et hoved måltid fordi, den har brug for fedt til at blive optaget af kroppen.


Så..der er ingen grund til at ikke tage D-vitamins tilskud mellem oktober og april, når vi får så mange fordele ved det. ADT= anbefalet daglig tilførsel ligger mellem 7,5-35 mikrogram. Nogle ekspertere siger at, man sagtens kan tage op til 60 mikrogram daglig uden stor risici.


Man kan ikke få D-vitamins tilskud med en højere mikrogram indhold end 35 herhjemme men man kan købe dem med en højere mikrogram indhold via nettet. Jeg plejer at købe enten via vitacost.com, en site fra USA, hvor der er billig og nemt at købe kosttilskud men det kan tage op til 10 dage før man modtager varen eller fra justgoodhealth.co.uk, en site fra England hvor, man ikke betaler for levering og varen kommer i løbet af 1 uge.
Jeg har personligt taget D-vitamin i over 1 år nu og har for nylig været til læge for at tjekke rigetstilstand og min D-vitamin niveau var igen i toppen, ifølge blødeproven :-)og jeg er knap så nedtrykket eller har ondt i musklerne som før..Hurra for D-vitamin :-) :-)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar